Der er ikke mange medarbejdere, der kender virksomhedens mål
Kun 1 ud af 7 medarbejdere kender de mål, der gælder for den virksomhed, de er ansat i. Det betyder, at 6 ud af 7 personer ikke ved, hvordan de kan hjælpe virksomheden med at nå målene. Det lyder jo helt vildt! Og kan det nu passe?
Tallene kommer fra firmaet FranklinCovey fra USA, der har lavet en større spørgeundersøgelse, hvor de ville finde ud af, hvorfor nogle virksomheder ikke leverede ret gode resultater. De spurgte hundreder af virksomheder i mange brancher, fordi de ville forstå den grundlæggende årsag til, at nogle virksomheder præsterede så dårligt.
Folk forstod ikke, hvad de skulle opnå
Sean Covey fra FranklinCovey fortæller, at folk simpelthen ikke forstod de mål, de skulle opnå. Kun 1 ud af 7 kunne nævne et mål, mens resten kunne sige, hvad de troede var målene, men ikke ramte det, som lederne faktisk ønskede af dem. Et andet problem var, at folk ikke engagerede sig i målene. Selv blandt dem, der kunne huske målene, var kun 51 % engageret i at nå dem. Det er nok ikke så mærkeligt, for 87 % havde ikke en klar ide om, hvad de skulle gøre for at nå dem!
FranklinCovey sammenligner med et fodboldhold. Hvad vil der ske, hvis kun 1 ud af 7 ved, hvad det går ud på? Hvordan vil det være, hvis 87 % ikke ved, hvad de kan gøre for at nå teamets målsætning? De har lavet en ret sjov video, der viser, hvordan det kan se ud. Du kan se den på https://resources.franklincovey.com/the-8th-habit/goal
Undersøgelsen er beskrevet i bogen ”The 4 Disciplines of Execution”, Chris McChesney m.fl.
Videoen fortæller om de spørgeundersøgelser, de lavede. Vi tror faktisk også, det gælder på mange landbrug. De fleste ledere på landbrug ved, hvad de gerne vil opnå, men de er dårlige til at inddrage deres ansatte i det – og specielt, hvad de ansatte kan gøre for at bidrage til målet. De bruger måske budgetter og Dashboard, men det er lederværktøjer, som hverken spillere eller publikum kan forholde sig til – for at blive i fodboldsproget. Det skaber simpelthen ikke engagement!
Det er tungt at banke begejstring ind i hovedet på folk!
Ja, du vil gerne have dine folk med på vognen! Du ved også, det er vigtigt at arbejde med motivation. Men du er ikke sikker på, hvordan du skal gøre det. Og flere og flere gange bliver du irriteret og skuffet over, at medarbejderne ikke holder engagementet.
Kender du det? Det er tungt at banke begejstring ind i hovedet på folk, hvis de bare trækker på skulderen og siger tja.. Du diskuterer den manglende motivation med dine kolleger på erfagruppe-møder, men løsningerne er noget luftige og meget lidt konkrete. Måske vælger du at skifte folk ud, fordi de simpelthen ikke engagerer sig i produktionen mere. Og du ved godt det er dyrt og ikke den rigtige løsning.
Når du diskuterer manglende motivation hos medarbejdere med dine kolleger, så bliver I hurtigt enige om, at de unge i dag ikke gider og har for mange andre tilbud o.s.v. Men inderst inde ved du godt, at det drejer sig om ledelse, men du ved ikke lige, hvordan du gør. De meget luftige løsninger dur ikke her og nu.
Vi har udviklet et system
Vi har udviklet et system, som er opbygget i fem trin – på samme måde som en opskrift.
Vi kalder det Målstyring med Mening. Vi underviser i de fem trin på vores online kursus.